Businessmodel

Een sterke business strategie of businessmodel vormt de basis voor een goed marketingbeleid in elke onderneming. Want een bedrijf dat worstelt met haar businessmodel zal niet in staat zijn om krachtig en consistent te communiceren met haar doelgroep. De communicatiestrategie loopt dan in het honderd, en het communicatieplan is dan compleet op drijfzand gebouwd. Uw bedrijf is - zonder professioneel uitgeschreven en nageleefd businessmodel - als een schip dat stuurloos rondvaart op een woelige zee, en permanent van koers verandert.

Van businessmodel optimalisatie, over businessmodel renovatie tot business innovatie

Elk bedrijf heeft een businessmodel. Helaas - of misschien wel gelukkig - verandert uw businessmodel in de tijd. Dat kan bewust zijn (bijv. u beslist om het bedrijf meer te focussen rond nieuwe of andere diensten en producten), maar kan evengoed noodgedwongen zijn (bijv. door een veranderende wetgeving en de opkomst van concurrentie moet u de huidige doelgroepen verlaten en op zoek gaan naar nieuwe doelgroepen en afzetmarkten).

In het ideale geval moet uw businessmodel om de 2 à 3 jaar geoptimaliseerd worden, zodat uw concept als een huis blijft staan in deze bijzonder dynamische en concurrentiële omgevingen. Of mischien dringen zich strategische veranderingen op, waardoor uw businessmodel een grondige renovatie nodig heeft. U gaat dan met een grondig bijgestuurd concept naar de markt.

In het slechtste geval heeft uw bedrijf geen toekomst meer, wanneer u niets onderneemt om uw businessmodel te innoveren. Dat betekent dat uw bedrijfsconcept of businessmodel toe is aan nieuwe producten of diensten, nieuwe markten of marktbenaderingen en aan een nieuwe organisatiestructuur.

Wij begeleiden u tijdens dit complexe maar waardevolle proces, zodat uw businessmodel steeds klaar staat voor de kansen en de bedreigingen van morgen.

Een professioneel uitgeschreven businessmodel bestaat uit:

  • Merknaam & koepelverhaal. Omvat de keuze van de bedrijfsnaam, merknaam of het merkenbeleid. En het koepelverhaal beschrijft wat u bent in maximaal 35 woorden.
  • Aanbodsegmentering. Vertelt met welk aanbod qua producten en diensten u naar de markt trekt, hoe u uw aanbod in duidelijke pijlers onderverdeelt en hoe u de hoofdproducten van de nevenproducten onderscheidt.
  • Prijsstrategie. Beschrijft hoe uw verdienmodel, prijsopbouw of prijsmodel in elkaar steekt. En met welke kortingen of promoties u straks gaat uitpakken in communicatie.
  • Doelgroepsegmentering. Verdeelt de totale doelgroep in afgebakende segmenten (bijv. volgens regio, type, grootte, functie, ...) en toont hoe we deze segmenten het beste in kaart brengen in een marketingdatabase.
  • Klantenbehoeften. Dwingt ons om te kiezen op welke klantenbehoeften we gaan inspelen, en hoe we dat gaan vertalen naar concrete beloften voor de klant.
  • Distributiekanalen. Toont ons de weg die het product of dienst aflegt, van fabrikant tot eindconsument, en de plaats die uw bedrijf in deze ketting inneemt.
  • Sterkten en zwakten. Vertelt waarom klanten bij ons kopen (sterkten), waarom we klanten verliezen (zwakten), en brengt het onderscheidende voordeel aan de oppervlakte waarmee we ons van de concurrentie zullen wegpositioneren.
  • Kansen en bedreigingen. Werpt een blik op de toekomst: welke externe veranderingen kunnen onze business strategie vleugels geven (kansen), of kunnen het ondermijnen (bedreigingen)?
  • Positionering. Zet onze positie in de markt af tegenover de belangrijkste concurrenten. Op welke waarden gaan we positioneren, en zullen we potentieel de beste worden?
  • Middelen. Brengt de financiële middelen (budget) in kaart, samen met de interne marketingorganisatie én de externe marketingorganisatie (uitvoerende partijen).
  • Bedrijfswaarden. Beschrijft de waarden en normen waarvoor uw bedrijf staat.
  • Visie en missie. Vertelt de richting die uw bedrijf uitvaart binnen een veranderende externe omgeving (visie), en wat de echte klantgerichte bestaansreden van uw bedrijf is (missie).

Wilt u een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Wij contacteren u eerstdaags.

Velden met een * zijn verplicht in te vullen