Communicatieplan

Het communicatieplan legt vast wat u precies moet doen om te groeien en nieuwe klanten binnen te halen. Dat beperkt zich niet tot het plaatsen van een advertentie in een boekje.

Marketing en communicatie zijn niet langer synoniemen voor reclame en publiciteit. Uw klant is kritischer en veeleisender geworden. Gaandeweg is zijn slechtziendheid en hardhorendheid voor commerciële boodschappen intenser geworden. En zijn leefwereld groeide omwille van internet in omvang en complexiteit.

Keuze van communicatietools

Op basis van uw businessmodel selecteren we in een communicatieplan die communicatietools die u dichter bij uw klanten zullen brengen en hen overtuigen van uw meerwaarde. Een sterke website, engagerende sociale media, welgemikte e-mailcommunicatie … behoren tot de nieuwe tools om klanten aan u te binden. Maar ook de kracht van pers en netwerken mag niet onderschat worden. Maar hoe begint u eraan? Een communicatieplan moet daar een antwoord op bieden.

Zijn adverteren, direct mail en beurzen dan taboe? Zeker niet, op voorwaarde dat er verstandig met de budgetten wordt omgesprongen. Vaak onderschat is ook het belang van de klantenbelevenis. Vandaar mag deze aanpak niet ontbreken in een communicatieplan.

De ideale communicatiemix

Maar wat zijn nu dé ingrediënten van de ideale communicatiecocktail? Dat is voor ieder bedrijf en voor ieder project anders. Natuurlijk zijn er veel terugkerende elementen in een communicatieplan (welk bedrijf kan zonder een website?), maar de verhoudingen en de accenten zijn uniek. Net als bij een echte cocktail.

Communicatieplanning en -opvolging

Een communicatieplanning zet de verschillende communicatie-acties uit op een tijdsas. Wanneer moeten we welke communicatie uitsturen? En welke communicatie verloopt permanent? Zo krijgt u een globaal beeld van alle communicatie-acties en voorkomt u dat sommige periodes te druk dreigen te worden, zowel voor uzelf als voor uw doelgroepen. Samen met het communicatieplan krijgt u ook een resultatenrapport en een takenplan in handen dat u moet toelaten om de communicatiestrategie goed uit te voeren en op te volgen.

Onafhankelijk marketingadvies

Tijd en budget verplichten u om keuzes te maken in het communicatieplan. Een ervaren marketingadviseur is de meest aangewezen persoon om een bedrijf daarbij te helpen. Het communicatieplan dient als draaiboek om creatieve en technische partners aan te sturen in de uitwerking van de communicatie.

Lees ook: Wanneer is een marketingplan nodig en wanneer volstaat een communicatieplan?

Wilt u een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Wij contacteren u eerstdaags.

Velden met een * zijn verplicht in te vullen