Marketingstrategie voor KMO's

Een marketingstrategie beschrijft de manier waarmee je van prospects klanten maakt en van bestaande klanten ambassadeurs maakt. Maar ook hoe je naambekendheid opbouwt, je positionering versterkt, respons uitlokt en leads genereert. Je marketingstrategie, uitgeschreven in een marketignplan, bundelt alle technieken waarmee je deze doelstellingen gaat behalen. Het marketingplan is dan ook een belangrijk strategisch document in je onderneming. Zonder plan- of strategie vaart een onderneming blind of leunt ze op versnipperde ad hoc marketingacties die nooit het gewenste resultaat opleveren. 

Een doel zonder plan is slechts een wens.

Hoe bouw je een marketingstrategie op?

Elke ondernemer of KMO heeft baat bij een marketingplan omdat het ondernemersideeën structureert in een stappenplan dat praktisch en bruikbaar is. Een doe-marketingplan dus. Dan pas is het marketingplan een draaiboek naar succes. Wij bouwen het marketingplan voor klanten aan de hand van volgende strategische elementen:

  • Een heldere definiëring van de marketing doelstellingen, missie, visie en waarden
  • De portfolio strategie (of interne analyse) die bepaalt wat de USP van het project is, die de merknaam en pitch scherpstelt, de productportfolio of dienstverlening overzichtelijk maakt en de prijszetting en het verdienmodel bepaalt
  • De marktstrategie (of externe analyse) die op zoek gaat naar de 'meest ideale klant' voor het project, die de marktgrootte bepaalt, de verkoopkanalen uitzet en de concurrentiële positionering scherpstelt 
  • De online marketing strategie die de architectuur van de website uittekent of optimaliseert, die Google-optimalisatie in kaart brengt, de meest ideale online advertising technieken bepaalt, social media communicatie uittekent én e-mail marketing mogelijkheden uitzet
  • De offline marketing strategie die de event strategie bepaalt (eigen en/of externe events), netwerking- en partnershipkansen in kaart brengt, direct mail technieken uitzet en de 'customer experience' strategie scherpstelt

Op basis van de bovenstaande strategie wordt finaal een concrete actieplanning en marketingbudget bepaalt. Die eerste is belangrijk om prioriteiten te stellen én om ownership voor acties toe te wijzen. De tweede (het marketingbudget) bepalen betekent dat je marketingkosten binnen een vooraf bepaald kostenframe plaatst én ze afzet tegenover meetbare resultaten.   

Zoek je een marketingdraaiboek of plan van aanpak waarmee ja meteen aan de slag kan? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Want wij zitten boordevol marketingkennis, KMO-praktijkervaring en adviezen voor snel resultaat.

Voordelen van een marketingplan

Een marketingplan schrijven is een zware bevalling. Je wordt gedwongen om gedachten te ordenen en prioriteiten te stellen. Maar mét een bonus van formaat! Want je zult gegarandeerd nieuwe verbanden leggen, onontgonnen terreinen ontdekken en ...

  • je onderscheidt ‘nice to have’- van ‘need to have’-activiteiten
  • je krijgt gemoedsrust en 'controle' over je commercieel beleid
  • je kiest voor consistent en planmatig communiceren in plaats van ad hoc communicatie
  • je creërt een strategisch kader waar je op elk moment op terug kan vallen
  • je reserveert je investeringen voor gecoördineerde acties en wapent zichzelf tegen al te impulsieve beslissingen
  • je bepaalt de haalbaarheid van een project en overtuigt medevennoten of kredietverstrekkers
  • je brengt medewerkers op één lijn met één toekomstvisie
  • je ontdekt nieuwe mogelijkheden en markten
  • je hebt het gedroomde instrument in handen om strategische leveranciers - zoals een copywriter of reclamebureau - te briefen

Graag een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.

Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn