Ondernemers oorzaak én oplossing voor burn-out bij werknemers?

28-06-2017

Je kunt op vandaag geen krant of magazine meer openslaan of het thema stress en burn-out komt aan bod. Werknemers, journalisten, gezondheidsguru's of beleidsmakers: ze wijzen steevast in de richting van de doorgedraaide bedrijfscultuur als oorzaak voor stress en burn-out. Waarmee ze meteen stellen dat de werkgever meteen ook maar voor de oplossing moet zorgen. 

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Ondernemerschap.

Heeft virtual reality een toekomst binnen marketing?

28-06-2017

Op elk marketingcongres of -event gaat minstens één presentatie over Virtual Reality (VR). Een drietal jaar geleden zag je op Belgische marketingevents de eerste stands van VR-ontwikkelaars opduiken. Toen bekeken we ze nog als nerds die we snel in de hoek van de gamers pushten, niet als een volwaardige bijdrage om marketingverhalen te brengen. Dit jaar gaat het echter niet meer over fun en gamen, maar over klantenbelevenis. 

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet, Klantenbelevenis, Ondernemerschap.

Hebt u een goede naam voor uw bedrijf of product gevonden?

27-04-2017

Eén van de moeilijkste momenten in een ondernemersbestaan is vaak het kiezen van een naam voor het bedrijf of het product. Een beetje zoals je kind een naam geven, maar dan vele malen moeilijker.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.

Ga in een andere vijver vissen, en verhoog uw prijzen

27-04-2017

Een relatie met een klant loopt - helaas - niet altijd over financieel rendabele rozen. Elk bedrijf verzeilt vroeg of laat in een situatie waarin verder investeren in een klant of in een klantensegment zo onrendabel wordt, dat stoppen de enige optie is.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Prijsstrategie.

De 4 P’s van de marketing: magistrale eenvoud of misleidende beperking?

23-02-2017

De klassieke 4 p's uit de marketing (Product, Prijs, Plaats en Promotie) bewijzen al decennialang hun nut bij het opzetten van marketingplannen en -strategieën. Dit model uit de jaren 60 van de vorige eeuw houdt vandaag nog altijd stand. De grootste verdienste van het model van professor Jerome McCarthy is wellicht de eenvoud, waarbij de marketingmix gebundeld wordt in 4 letterwoorden. Vele management- en marketingdenkers hebben alternatieve modellen gelanceerd, maar geen enkele heeft de 4 P's uit het denkproces kunnen verdrijven. Maar in de huidige complexe marketingomgeving, die steeds sneller verandert, is het volgens mij té beperkt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.

Risico werkt. Zeker in marketing.

23-02-2017

Risico is een factor die bijzonder meespeelt in de keuze om voor een bepaald bedrijf te kiezen, of om een bestaande leverancier in te ruilen voor een andere. Helaas onderschatten bedrijven de kracht van risico in hun prijscommunicatie. Iedereen die beslissingen neemt op vlak van prijs en keuze voor een bepaald product, dienst of bedrijf heeft immers te maken met een veranderingsproces.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel, Prijsstrategie.

Verzorg elk contactmoment

09-01-2017

Reclame en agressieve verkoopstechnieken scoren steeds slechter. Het is volgens mij veel effectiever om uw klanten een unieke ervaring te bieden. Omdat de ervaring van de klant waardevoller is dan uw boodschap. U moet er voor zorgen dat klanten lovend over u praten en u aanbevelen bij anderen. Hoe? Door bij elk contactmoment met de klant beter te scoren dan de concurrentie, en via duurzame klantcontacten bouwen aan een langdurige relatie met uw klant.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Klantenbelevenis.

Denk in toekomstscenario’s

09-01-2017

De toekomst is onlosmakelijk verbonden met onzekerheid. En laat dat nu net iets zijn wat we graag uit de weg gaan. We houden van nature niet van veranderingen, en kruipen graag in een comfortzone. Maar de toekomst zal ons af en toe brutaal doen ontwaken. Daar valt niet aan te ontsnappen, omdat de concurrentiële omgeving steeds dynamischer en complexer wordt. We moeten dus leren omgaan met verandering in de toekomst, met kansen en bedreigingen die ons businessmodel gunstig of ongunstig kunnen beïnvloeden. Een ideale techniek hiervoor is scenariodenken. Het leert ons omgaan met de vraag "Wat als ...?".

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.

Facebook innoveert aan een razend tempo

24-11-2016

De ideefix dat Facebook een puur consumentenplatform is om leuke levenservaringen te delen met elkaar, mogen we stilaan overboord gooien. Integendeel: de afgelopen weken werden steeds nieuwe initiatieven kenbaar gemaakt die de leefwereld van ondernemers en hun klanten ingrijpend kan veranderen.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet.

CrossCast: nieuwe aanbieder voor marketingfreelancers

24-11-2016

Crosscast wil als talent-pool de wereld van marketingcommunicatie professionaliseren, en heeft hiervoor een database van meer dan 1.500 ervaren freelance marketing- en communicatieprofessionals. Ze kunnen ingezet worden bij marketingbureaus of bedrijven met een marketingafdeling die op zoek zijn naar extra mankracht of knowhow op tijdelijke basis.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Ondernemerschap.