Hebt u een goede naam voor uw bedrijf of product gevonden?

27-04-2017

Eén van de moeilijkste momenten in een ondernemersbestaan is vaak het kiezen van een naam voor het bedrijf of het product. Een beetje zoals je kind een naam geven, maar dan vele malen moeilijker. Een product- of bedrijfsnaam moet namelijk aan enkele criteria beantwoorden:

  • Ze moet gemakkelijk uit te spreken of te spellen zijn;
  • Ze moet gemakkelijk te onthouden zijn (omdat ze op die manier ook beter doorverteld kan worden);
  • Ze mag niet te specifiek zijn (bv. een link met een plaatsnaam of een jaartal) omdat ze zo toekomstige groei kan hinderen;
  • Ze mag geen negatieve gevoelens opwekken, in welke taal dan ook (zelfs gereputeerde bedrijven moesten al merknamen vervangen omdat ze in het buitenland ‘schunnige‘ of ‘vulgaire‘ betekenissn hadden;
  • Ze moet ‘vrij‘ zijn (dus nog niet beschermd als merknaam);
  • De identieke domeinnaam moet nog beschikbaar zijn.

Stel bij het kiezen van uw naam pertinente vragen als ‘Wat doet mijn product‘, ‘Wat is het voordeel voor mijn klant‘, ‘Waaruit bestaat mijn product‘ of ‘Wat maakt mijn product of bedrijf zo uniek‘?

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.