Heeft virtual reality een toekomst binnen marketing?

28-06-2017

Op elk marketingcongres of -event is minstens één presentatie over Virtual Reality (VR). Een drietal jaar geleden zag je op Belgische marketingevents de eerste stands van VR-ontwikkelaars opduiken. Toen bekeken we ze nog als nerds die we snel in de hoek van de gamers pushten, niet als een volwaardige bijdrage om marketingverhalen te brengen. Dit jaar gaat het echter niet meer over fun en gamen, maar over klantenbelevenis. VR wordt ingezet door bedrijven die met hun klanten een 'very special brand experience' willen delen.

Een van de meest aangrijpende getuigenissen was het verhaal van Amerikaanse kinderen uit Washington die met de schoolbus op daguitstap vertrokken. Nietsvermoedend stapten ze 's morgens de bus op. Tijdens de rit transporteert de bus hen op magische wijze naar Mars, via ramen die plots in computerschermen veranderen. Na een paar minuten namen de schermen het van de doorzichtige ramen over zodat de bus virtueel maar levensecht op Mars reed. De reacties van de kinderen zijn verbluffend. Het bijzondere aan dit verhaal is dat virtual reality ook zonder spacy bril kan.

Ik leerde dit jaar ook heel wat andere leuke VR-cases kennen:

Houd Virtual Reality dus maar in de gaten. Misschien wordt het voor jouw bedrijf wel een bijzondere marketingtechniek om klanten en prospects te verrassen.

Voor wie nog inspiratie wil: op de website van mbryonic (een VR-bedrijf) maakten ze een selectie van de volgens hen allerbeste VR-cases.

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet, Klantenbelevenis, Ondernemerschap.