Privacy in het winkelpunt: vergeet het maar

25-09-2017

Het is weer crisis bij de privacy-watchers. Telenet meldt dat ze voortaan reclameblokken op maat van je winkelgedrag gaat aanbieden. Beeld je in: je koopt bij Vandenborre een koffie-apparaat, Vandenborre geeft je gegevens door aan een dataverwerkingsbedrijf die het op haar beurt aan Telenet bezorgt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Klantenbelevenis.

Glazendiscussie bij AB InBev is mooi staaltje marketing

25-09-2017

Deze week stond de wereld van bierdrinkend België op z’n kop. Cafégangers zijn ontgoocheld en cafébazen schreeuwen hun ongenoegen uit. Reden: de ribbeltjesglazen (het ribbeke) verdwijnt als bierglas voor het merk Stella Artois. Voortaan mag een Stella enkel nog geschonken worden in een ‘boerke’ of in een ‘kelkglas’.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Reclame.

Een beveiligde website wordt stilaan een must

24-08-2017

Dit jaar schakelen Google (Chrome) en andere belangrijke internetbrowsers als Mozilla en Firefox een versnelling hoger op vlak van internetbeveiliging. Ze gaan websitebezoekers waarschuwen wanneer ze op een niet-beveiligde website formulieren invullen of op een andere manier hun data afgeven. Dat is zeer belangrijk voor de Vlaamse KMO want de meerderheid van de websites is hier nog niet beveiligd.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet.

Is een groep als merknaam wel slimme marketing?

24-08-2017

Waarom gaan ondernemers met twee of meer bedrijven zo vaak over naar een vermelding ‘Groep’ in hun merknaam? Die vraag brandt al jarenlang op mijn lippen. Het enige antwoord dat ik op vandaag kan verzinnen is ‘ego’. Ze vinden het belangrijk om een statement te maken dat hun bedrijfsmerk niet alleen staat, maar dat er nog zusters of broers bestaan of dat er een moederbedrijf boven het merk hangt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.

Ondernemers oorzaak én oplossing voor burn-out bij werknemers?

28-06-2017

Je kunt op vandaag geen krant of magazine meer openslaan of het thema stress en burn-out komt aan bod. Werknemers, journalisten, gezondheidsguru's of beleidsmakers: ze wijzen steevast in de richting van de doorgedraaide bedrijfscultuur als oorzaak voor stress en burn-out. Waarmee ze meteen stellen dat de werkgever meteen ook maar voor de oplossing moet zorgen. 

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Ondernemerschap.

Heeft virtual reality een toekomst binnen marketing?

28-06-2017

Op elk marketingcongres of -event gaat minstens één presentatie over Virtual Reality (VR). Een drietal jaar geleden zag je op Belgische marketingevents de eerste stands van VR-ontwikkelaars opduiken. Toen bekeken we ze nog als nerds die we snel in de hoek van de gamers pushten, niet als een volwaardige bijdrage om marketingverhalen te brengen. Dit jaar gaat het echter niet meer over fun en gamen, maar over klantenbelevenis. 

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet, Klantenbelevenis, Ondernemerschap.

Hebt u een goede naam voor uw bedrijf of product gevonden?

27-04-2017

Eén van de moeilijkste momenten in een ondernemersbestaan is vaak het kiezen van een naam voor het bedrijf of het product. Een beetje zoals je kind een naam geven, maar dan vele malen moeilijker.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.

Ga in een andere vijver vissen, en verhoog uw prijzen

27-04-2017

Een relatie met een klant loopt - helaas - niet altijd over financieel rendabele rozen. Elk bedrijf verzeilt vroeg of laat in een situatie waarin verder investeren in een klant of in een klantensegment zo onrendabel wordt, dat stoppen de enige optie is.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Prijsstrategie.

De 4 P’s van de marketing: magistrale eenvoud of misleidende beperking?

23-02-2017

De klassieke 4 p's uit de marketing (Product, Prijs, Plaats en Promotie) bewijzen al decennialang hun nut bij het opzetten van marketingplannen en -strategieën. Dit model uit de jaren 60 van de vorige eeuw houdt vandaag nog altijd stand. De grootste verdienste van het model van professor Jerome McCarthy is wellicht de eenvoud, waarbij de marketingmix gebundeld wordt in 4 letterwoorden. Vele management- en marketingdenkers hebben alternatieve modellen gelanceerd, maar geen enkele heeft de 4 P's uit het denkproces kunnen verdrijven. Maar in de huidige complexe marketingomgeving, die steeds sneller verandert, is het volgens mij té beperkt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.

Risico werkt. Zeker in marketing.

23-02-2017

Risico is een factor die bijzonder meespeelt in de keuze om voor een bepaald bedrijf te kiezen, of om een bestaande leverancier in te ruilen voor een andere. Helaas onderschatten bedrijven de kracht van risico in hun prijscommunicatie. Iedereen die beslissingen neemt op vlak van prijs en keuze voor een bepaald product, dienst of bedrijf heeft immers te maken met een veranderingsproces.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel, Prijsstrategie.