Een gezonde geest zorgt voor betere crisismarketing

We zitten midden in de Corona-crisis. De tips voor crisiscommunicatie vliegen ons om de oren. Marketingspecialisten bombarderen ons met adviezen voor snel resultaat. De Corona-gerelateerde whitepapers, webinars, blogs en vlogs zijn ondertussen niet meer te tellen. Elke ondernemer zoekt nu natuurlijk een antwoord op de vraag ‘Hoe overleeft mijn bedrijf deze crisis?’. Maar weinigen stellen zich de vraag ‘Hoe ga ik als ondernemer met deze crisis om?’. Mentale gezondheid en weerbaarheid is nu meer dan ooit prioriteit voor ondernemers!

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Ondernemerschap.

Marketing manager in een KMO: specialist of generalist?

Jong of ervaren? Kennis van de sector nodig of niet? Generalist of specialist? Bij de aanwerving van een marketeer stoten KMO’s tegen nogal wat dilemma’s aan. Iedereen wil uiteraard een ervaren marketeer met kennis van de sector wegens de hoogste kans op snel resultaat. In theorie, want in de praktijk durft dat nog eens tegen te vallen. Een vraag die minder vaak wordt gesteld is “Willen we een specialist in zijn/haar vakgebied of zoeken we een allround marketeer?”. Ik zet beide opties even tegen elkaar af.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Ondernemerschap.

7 ondernemerslessen van Willem Vermandere

Kleinkunstzanger Willem Vermandere is dit jaar 80 geworden. Interviews met deze minzame man zijn zeldzaam. Westhoekers spreken immers liever met daden dan met woorden. Toch is elk woord raak wanneer je gesprekken met hem leest. Zo kon ik weer genieten van een interview in Het Laatste Nieuws, waarin de ondernemer-kunstenaar kwistig strooit met levenslessen die een inspiratiebron zijn in deze vluchtige en oppervlakkige tijden. In dit artikel vertaal ik ze met plezier (en een kwinkslag) naar de leefwereld van de ondernemer.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Ondernemerschap.

7 trends in content marketing

Elk jaar vindt in Cleveland (USA) Content Marketing World plaats, de wereldwijde hoogmis voor content marketeers. Gelukkig hoef ik mij niet te verplaatsen om toch deel uit te maken van de duizenden marketeers die zich komen laven aan de kennis van de experten. Dankzij de vele content marketing die voor, tijdens en na het congres wordt verspreid kan ik mij een perfect beeld vormen van de trends op vlak content marketing. Lees mijn top 7.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Content marketing.

Zo haal je meer uit bestaande klanten

Welke ondernemer of KMO droomt niet van het maximaliseren van de inkomsten en van een grotere winstgevendheid? Kostenbeheersing, productinnovatie, meer sales en marketing, … zijn veelgebruikte technieken in een streven naar meer omzet en winst. De meest voor de hand liggende wordt echter vaak vergeten: meer verkopen aan bestaande klanten!

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Klantenbelevenis.

Ga in een andere vijver vissen, en verhoog uw prijzen

Een relatie met een klant loopt - helaas - niet altijd over financieel rendabele rozen. Elk bedrijf verzeilt vroeg of laat in een situatie waarin verder investeren in een klant of in een klantensegment zo onrendabel wordt, dat stoppen de enige optie is.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Prijsstrategie.

Werkt verplichte reclame?

Adblockers zijn al enige tijd erg populair bij gebruikers van Facebook. Ze zorgen ervoor dat de gebruiker veel (storende) advertenties niet te zien krijgt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Reclame.

Een winkeldeur hoeft niet open te staan (en bespaart 39% energie)

Recent trok een bijzonder onderzoeksresultaat mijn aandacht. Eandis een Stadslab2050 kwamen tot de conclusie dat retailers hun winkeldeur met een gerust hart gesloten mogen laten. De stelling ‘klantvriendelijkheid primeert boven energiezuinigheid’ gaat dus niet langer op. Zeker op koude, killige, gure of regenachtige dagen kan dit onderzoeksresultaat een hart onder de riem zijn voor wie liever met de deur dicht werkt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Klantenbelevenis.

Al eens gedacht aan verkopen via bol.com?

Een recente opdracht in de bouwsector deed op kantoor onze wenkbrauwen fronsen. In opdracht van een materialenfabrikant deden we kort onderzoek naar het aankoopgedrag bij zijn klanten en prospecten, allemaal Vlaamse aannemers in de bouw. Wat bleek: meer dan de helft bestelt haar bouwmateriaal via bol.com en niet meer via de professionele en vaak gespecialiseerde Vlaamse toeleverancier.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.

Legt Facebook een bommetje onder de bedrijfspagina?

Facebook-gebruikers in Slovakije, Servië en Sri Lanka zijn momenteel de basis voor een experiment van Facebook. Zij krijgen op hun tijdlijn geen organische updates van bedrijven (de zogenaamde Pagina's) meer te zien. Deze updates zijn er nog wel, maar ze staan op een andere plek in Facebook. Als u dus als ondernemer of marketeer updates op uw bedrijfspagina plaatst in deze landen, dan krijgen uw fans deze updates niet meer te zien. Tenzij ... u ervoor betaalt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet.