Een winkeldeur hoeft niet open te staan (en bespaart 39% energie)

Recent trok een bijzonder onderzoeksresultaat mijn aandacht. Eandis een Stadslab2050 kwamen tot de conclusie dat retailers hun winkeldeur met een gerust hart gesloten mogen laten. De stelling ‘klantvriendelijkheid primeert boven energiezuinigheid’ gaat dus niet langer op. Zeker op koude, killige, gure of regenachtige dagen kan dit onderzoeksresultaat een hart onder de riem zijn voor wie liever met de deur dicht werkt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Klantenbelevenis.

Al eens gedacht aan verkopen via bol.com?

Een recente opdracht in de bouwsector deed op kantoor onze wenkbrauwen fronsen. In opdracht van een materialenfabrikant deden we kort onderzoek naar het aankoopgedrag bij zijn klanten en prospecten, allemaal Vlaamse aannemers in de bouw. Wat bleek: meer dan de helft bestelt haar bouwmateriaal via bol.com en niet meer via de professionele en vaak gespecialiseerde Vlaamse toeleverancier.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.

Legt Facebook een bommetje onder de bedrijfspagina?

Facebook-gebruikers in Slovakije, Servië en Sri Lanka zijn momenteel de basis voor een experiment van Facebook. Zij krijgen op hun tijdlijn geen organische updates van bedrijven (de zogenaamde Pagina's) meer te zien. Deze updates zijn er nog wel, maar ze staan op een andere plek in Facebook. Als u dus als ondernemer of marketeer updates op uw bedrijfspagina plaatst in deze landen, dan krijgen uw fans deze updates niet meer te zien. Tenzij ... u ervoor betaalt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet.

Zo begin je vandaag al met GDPR

De nervositeit rond de GDPR-wetgeving stijgt. Er zijn momenteel per week meer info-avonden rond het onderwerp dan er voetbalwedstrijden zijn en de eerste GDPR-consultants zijn aan de slag gegaan. Voor wie niet bij de pakken wil blijven zitten heb ik 2 concrete voorbeelden hoe je vandaag al werk kunt maken van GDPR.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet, Reclame.

Privacy in het winkelpunt: vergeet het maar

Het is weer crisis bij de privacy-watchers. Telenet meldt dat ze voortaan reclameblokken op maat van je winkelgedrag gaat aanbieden. Beeld je in: je koopt bij Vandenborre een koffie-apparaat, Vandenborre geeft je gegevens door aan een dataverwerkingsbedrijf die het op haar beurt aan Telenet bezorgt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Klantenbelevenis.

Glazendiscussie bij AB InBev is mooi staaltje marketing

Deze week stond de wereld van bierdrinkend België op z’n kop. Cafégangers zijn ontgoocheld en cafébazen schreeuwen hun ongenoegen uit. Reden: de ribbeltjesglazen (het ribbeke) verdwijnt als bierglas voor het merk Stella Artois. Voortaan mag een Stella enkel nog geschonken worden in een ‘boerke’ of in een ‘kelkglas’.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Reclame.

Een beveiligde website wordt stilaan een must

Dit jaar schakelen Google (Chrome) en andere belangrijke internetbrowsers als Mozilla en Firefox een versnelling hoger op vlak van internetbeveiliging. Ze gaan websitebezoekers waarschuwen wanneer ze op een niet-beveiligde website formulieren invullen of op een andere manier hun data afgeven. Dat is zeer belangrijk voor de Vlaamse KMO want de meerderheid van de websites is hier nog niet beveiligd.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet.

Is een groep als merknaam wel slimme marketing?

Waarom gaan ondernemers met twee of meer bedrijven zo vaak over naar een vermelding ‘Groep’ in hun merknaam? Die vraag brandt al jarenlang op mijn lippen. Het enige antwoord dat ik op vandaag kan verzinnen is ‘ego’. Ze vinden het belangrijk om een statement te maken dat hun bedrijfsmerk niet alleen staat, maar dat er nog zusters of broers bestaan of dat er een moederbedrijf boven het merk hangt.

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.

Ondernemers oorzaak én oplossing voor burn-out bij werknemers?

Je kunt op vandaag geen krant of magazine meer openslaan of het thema stress en burn-out komt aan bod. Werknemers, journalisten, gezondheidsguru's of beleidsmakers: ze wijzen steevast in de richting van de doorgedraaide bedrijfscultuur als oorzaak voor stress en burn-out. Waarmee ze meteen stellen dat de werkgever meteen ook maar voor de oplossing moet zorgen. 

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Ondernemerschap.

Heeft virtual reality een toekomst binnen marketing?

Op elk marketingcongres of -event gaat minstens één presentatie over Virtual Reality (VR). Een drietal jaar geleden zag je op Belgische marketingevents de eerste stands van VR-ontwikkelaars opduiken. Toen bekeken we ze nog als nerds die we snel in de hoek van de gamers pushten, niet als een volwaardige bijdrage om marketingverhalen te brengen. Dit jaar gaat het echter niet meer over fun en gamen, maar over klantenbelevenis. 

Lees meer

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet, Klantenbelevenis, Ondernemerschap.