10 manieren om een bedrijfspagina op facebook te promoten

01-03-2011

Steeds vaker kreeg ik de vraag “Waarom hebben jullie geen bedrijfspagina op facebook?”. Het antwoord is simpel: omdat ik jarenlang alleen werkte, en alle communicatie liever via mijn persoonlijke profielpagina voerde. Waarom zou ik dan nog eens hetzelfde vertellen op een bedrijfspagina? Een stelling waar wel meer zelfstandige adviseurs mee worstelen.

Nu we met 3 op kantoor zijn, wordt het nut van een bedrijfspagina wel groter. Zeker als iedereen best nuttige zaken te vertellen heeft. Daarom hebben we de koppen bijeen gestoken, en bepaald hoe we via een facebook bedrijfspagina willen communiceren. Met één voorwaarde: ondernemers en communicatieverantwoordelijken moeten het ‘leuk’ vinden om ons te volgen via hun facebook account.

Dit is wat we jullie zeker beloven:

  • elke week een praktische marketingtip
  • interessante artikels over marketing en ondernemerschap
  • de leukste reclamefilmpjes uit binnen- en buitenland
  • cases en getuigenissen van uw collega’s (onze klanten)
  • links naar websites, tools, checklists, pdf-documenten of video’s die uw marketingkennis verhogen
  • info over de allerbeste marketingopleidingen

Onze bedrijfspagina staat ondertussen klaar. Maar wat nu? Hoe zorgen we er nu voor dat we fans krijgen? Dat er zo veel mogelijk mensen onze pagina leuk vinden? Ook daar schreven we een strijdplan voor. Die we graag met u delen. Zodat u ook veel fans of volgers krijgt. begin Begin alvast met zelf uw bedrijfspagina leuk te vinden (dat wordt zeer vaak vergeten).

Wacht dus niet tot een verdwaalde bezoeker op uw bedrijfspagina fan wordt. En als Facebook-debutant hebt u misschien nog maar een kleine schare vrienden om fan te maken. U zult dus actief aan de slag moeten om fans te verleiden, te overtuigen en aan uw bedrijfspagina te binden:

  • nodig uw persoonlijke vrienden (of toch de meest relevante) uit om fan te worden van uw bedrijfspagina
  • schrijf over uw bedrijfspagina op het prikbord van uw persoonlijk profiel (tussen uw persoonlijke Facebook-updates)
  • plaats op uw website een nieuwsartikel of blogartikel over uw Facebook-pagina
  • zet een banner op uw website (bv. het facebook-logo) met een link naar uw bedrijfspagina
  • integreer een ‘like-box’ op uw website (meer info op facebook)
  • verstuur een e-mailing naar klanten en prospecten, en motiveer om uw bedrijfspagina te volgen
  • zet een banner in uw e-mail handtekening
  • promoot uw bedrijfspagina in uw e-nieuwsbrief (bv. via een permanente banner)
  • geef een cadeautje aan mensen die uw bedrijfspagina promoten via hun facebook, LinkedIn of Twitter account
  • plaats een online advertentie: op facebook, via Google Adwords, of op andere relevante websites

Maar de aller-allerbeste manier om veel vrienden te maken op sociale media in het algemeen, en op facebook in het bijzonder is de volgende: breng interessante content. Schrijf niet alleen over uzelf, maar over items die uw publiek leuk vindt. Sociale media zijn geen reclamemedia, maar prachtige platformen om uw online pr te verzorgen.

 

 

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet, PR & networking.