10 tips voor méér impulsaankopen in uw winkel

23-07-2012

U maakt het wellicht ook mee: aan de kassa van de supermarkt liggen heel wat producten in uw winkelkarretje die niet op uw boodschappenlijstje staan. Snoep, magazines, een lekker flesje wijn, ... de zogenaamde impulsaankopen. We gunnen onszelf graag dat extra artikel, maar het is de winkelier die moet zorgen voor de impuls. En dat gebeurt best subtiel, want een overdaad aan impulsen in uw winkel werkt dan weer niet.

Impulsaankopen komen steeds vaker voor, bewijzen diverse onderzoeken. Zo zouden we nu over driekwart van onze aankopen beslissen in de winkel zelf. Tijd dus voor een aantal tips om impulsaankopen in uw winkel te stimuleren:

  1. Een winkelwagentje doet meer kopen dan een winkelmandje. Het laatste ligt sneller vol, zodat uw klant zich sneller naar de kassa begeeft.
  2. Plaats impulsproducten op armhoogte in de rekken, omdat we daar het beste bij kunnen. De op één na beste plek is op ooghoogte, terwijl producten onderaan het rek of boven ooghoogte minder meegenomen worden.
  3. Eén uitzondering op de vorige tip: plaats impulsaankopen voor kinderen onderaan het rek, zodat ze er gemakkelijk bij kunnen.
  4. Segmenteer uw producten volgens smaak of merk. Dat maakt het aanbod overzichtelijker. Keuzestress doet immers minder kopen.
  5. Zet uw gezonde producten vooraan in de winkel. Dat verkleint het schuldgevoel als we straks aan de ongezonde producten beginnen.
  6. Gebruik complementaire producten, zoals een kurkentrekker bij een fles wijn of mosterd bij de kaas. Lekker praktisch!
  7. Plaats een duurder alternatief naast uw impulsproduct. Die zogenaamde ‘lokeend‘ doet het impulsproduct er véél goedkoper uitzien.
  8. Gebruik displays. Die halen een product uit de anonimiteit en geven de verraderlijke suggestie dat het om een promotie of een beperkt aantal gaat.
  9. Zet uw populairste producten in het middelste winkelrek. Vaak vermijden winkelbezoekers een wandeling door de middelste rekken, en beperken ze zich tot de buitenste wandelgangen.
  10. Plaats de beste impulsproducten aan de kassa. Zo zouden producten aan de kassa goed zijn voor bijna 5 procent van de omzet in de voedingsretail.

En u? Kunt u de verborgen verleiders van de supermarkt ook toepassen in uw winkel?

Bron: Het Nieuwsblad.

Geschreven door Peter Desmyttere in Reclame, Klantenbelevenis.