7 trends in content marketing

20-01-2020

Content marketing blijft voor ondernemers en KMO’s belangrijk binnen het marketingbeleid. Voor mij als marketeer is het, naast advertising en events, één van de 3 pijlers in een moderne marketingstrategie. Via content marketing kan je kennis delen, autoriteit opbouwen, een positionering innemen en (vooral) hoog scoren op relevante zoekopdrachten in Google. Denk bij content marketing binnen een KMO vooral aan nieuws op de eigen website, social media posts, e-mailings of e-nieuwsbrieven, whitepapers of e-boeken, video’s,  webinars en persaandacht.

Hoewel content marketing als techniek ondertussen volwassen is, blijven heel wat ondernemers en KMO’s worstelen met content marketing of twijfelen ze over het belang van content voor hun marketingbeleid. Begrijpbaar, omdat content produceren of schrijven niet evident is voor ondernemers of marketeers die niet graag of goed schrijven. Onbegrijpelijk, omdat elke ondernemer fantastische verhalen heeft die makkelijk kunnen vertaald worden naar content marketing. Recent mocht ik een advocatenkantoor adviseren dat het zeer goed doet op vlak van content marketing. Bekijk hier hoe zij het doen.

Content marketing zal in de toekomst steeds belangrijker worden binnen een maatschappij die overladen is aan advertenties of waar men steeds minder tijd beschikbaar heeft om aan events deel te nemen. Zeg nu zelf: wat zijn jouw eerste stappen wanneer je een vakantie gaat voorbereiden? Advertenties bekijken? Een reisbeurs bezoeken? Of interessante content opzoeken op het internet? Wedden dat je de laatste optie aanwijst …
Elk jaar vindt in Cleveland (USA) Content Marketing World plaats, de wereldwijde hoogmis voor content marketeers. Gelukkig hoef ik mij niet te verplaatsen om toch deel uit te maken van de duizenden marketeers die zich komen laven aan de kennis van de experten. Dankzij de vele content marketing die voor, tijdens en na het congres wordt verspreid kan ik mij een perfect beeld vormen van de trends op vlak content marketing. Dit is mijn top 7:

1/ Authentiek wint het van inhoudelijk. Mensen willen échte verhalen horen van échte mensen. ‘Imperfect’ en ‘Unpolished’ waren termen die vaak werden gebruikt op het congres. Content moet dus vanuit het hart komen, niet van een zielloze content spuwende zombie.

2/ Verhalen zijn beter dan inhoud. Té veel content is inhoudelijk wel goed maar mist een verhaallijn. Facts & figures weergeven, data spuwen, features uitleggen, … is passé. Content marketing is geen verkapte promopraat. Ze verpakt een verhaal helemaal op maat van de lezer.

3/ Simpel leest vlotter dan complex. De concentratieboog van consumenten en professionals wordt steeds korter, mede dankzij de opmars van social media communicatie. De grootse uitdaging voor ondernemers blijft dan ook om (complexe) boodschappen te vertalen naar simpele, vlot leesbare content.

4/ Interactief gaat boven monologen. De klant is ondertussen zo mondig geworden en zo bedreven met interactieve communicatie dat top-down content slechts half werk is. Stel je content daarom open voor feedback vanuit de markt en ga de dialoog met je lezers aan (net zoals in de echte wereld).

5/ Voice verdringt stilaan visueel. De opmars van slimme luidsprekers is in de USA indrukwekkend. Daar houden wij in Europa best ook rekening mee. Informatie opzoeken zal in de toekomst dus vaker via gesproken zinnen zijn. Titels en intro-teksten zullen dus meer op maat van spraak worden geschreven.

6/ Social media minder betrouwbaar dan website. De fundamenten voor content marketing zijn de afgelopen jaren vaak op social media pagina’s gemaakt. Nu hun gedrag en algoritmes steeds vaker als ‘onbetrouwbaar’ worden beschreven (en meer betalend dan sociaal wordt), is de eigen website aan een revival toe.

7/ Persona’s brengen meer op dan doelgroepen. Wie vandaag nog content schrijft voor ‘de markt’, is er aan voor de moeite. Doelgroepgerichte content is beter, maar content voor specifieke persona’s is het allerbeste. Instagram stories bereiken immers een ander publiek dan YouTube-video’s of blogartikelen.

Geschreven door Peter Desmyttere in Content marketing.