Al eens gedacht aan verkopen via bol.com?

29-01-2018

Een recente opdracht in de bouwsector deed op kantoor onze wenkbrauwen fronsen. In opdracht van een materialenfabrikant deden we kort onderzoek naar het aankoopgedrag bij zijn klanten en prospecten, allemaal Vlaamse aannemers in de bouw. Wat bleek: meer dan de helft bestelt haar bouwmateriaal via bol.com en niet meer via de professionele en vaak gespecialiseerde Vlaamse toeleverancier.

Vreemd toch? Of niet? Want hun redenen om het aankoopgedrag te wijzigen hielden wel degelijk steek:

  • op het einde van de namiddag besteld (als de mannen terug op het bedrijf komen) is morgen geleverd
  • een klantvriendelijk webplatform dat tijd bespaart verhoogt de efficiëntie

Samengevat: snelheid van leveren, gecombineerd met online bestelgemak doet zelfs een klassieke ondernemer als een bouwaannemer overstag gaan voor e-commerce.

Online winkelplatformen als bol.com (en bij uitbreiding Amazon of Alibaba) bieden ondernemers niet alleen een groot bereik, maar tevens een extra distributiemogelijkheid.

Een kleine retailer kan dus perfect een drieledige verkoopstrategie volgen:

  • via een eigen winkel
  • via een eigen webshop
  • via een extern winkelplatform

Zo hield één van onze klanten (een fietsenfabrikant) helemaal geen rekening met deze mogelijkheid. Echter: het gaf hen de kans om de verkoop te boosten in België én in Nederland.

Winkelplatformen als bol.com stellen hun markt 100% open voor Belgische handelspartners. Toch ga ik even op de rem staan. Bied op dergelijke platformen nooit dertien in een dozijn producten aan: ga voor unieke stukken en blink uit in prijs of productinformatie. Wat ondernemers aan bol.com prijzen zijn de klantenreviews, die haal je als kleine Belgische retailer nooit op je eigen webshop.

Weet ook dat bol.com via persoonlijke begeleiders werkt. Ze doen aanbevelingen: bv. over de foto’s die je plaatst, de manier waarop je je producten beschrijft of de titels die je verzint. Finaal kan je beroep doen op hun logistieke netwerk om je producten tot bij je klanten te krijgen. Niet onbelangrijk want dit is heel vaak een bottleneck voor e-commerce bij KMO’s.

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.