Chocoladegeur doet meer boeken verkopen

14-08-2011

Een boek kiezen doen we niet alleen met onze ogen, maar ook met onze neus. Dat bewijst Hanne Rodrigus, studente Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, met haar masterproef.

Voor haar experiment spoot Hanne een flacon met chocoladegeur leeg in een boekhandel in Malle. Ze wilde weten of de geur een invloed heeft op ons koopgedrag. De boekhandel hield de omzet bij en tweehonderd consumenten werden geobserveerd. Hanne stelde vast dat de chocoladegeur wel degelijk een invloed heeft.

De kookboeken en de romantische literatuur werden meer uit het rek genomen, er werd meer in gebladerd én ze werden meer gekocht. Chocoladegeur heeft dan weer een omgekeerd effect op geschiedenisboeken en thrillers. Klanten bekeken die nauwelijks. De omzet van die boeken daalde ook tijdens het experiment.

Het effect van geur op koopgedrag is al wel langer bekend in de ‘geurmarketing’. De neus zou het ultieme overtuigingsmiddel zijn om tot een aankoop over te gaan. Tot hiertoe werd alleen het effect van geuren op voedingsmiddelen getest, nooit op boeken.

Bron: Het Laatste Nieuws

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel, Klantenbelevenis.