E-commerce in België: de cijfers voor 2013

11-06-2013

Retailfederatie Comeos en onderzoeksbureau InSites kwamen deze week met hun rapport over de online handel in België naar buiten. U kunt het volledige rapport hier bekijken, maar ik zet de headlines voor u al even op een rijtje:

  • Kledij en schoenen zijn de populairste aankopen geworden
  • De ‘ouderen’ benen de ‘jongeren’ bij: de grootste groep is 45+
  • De prijs speelt een steeds grotere rol: het is nu de belangrijkste reden om online te kopen (webwinkels hoeven niet meer op vertrouwen in te spelen - dat is er nu)
  • Gebruiksgemak en tijdsbesparing blijven ook belangrijke aankoopbehoeften
  • 60% van de Belgen kocht reeds online (een stijging van 8%)
  • 24% van de Belgen koopt maandelijks (vorig jaar was dat 16%)
  • Belgen geven per maand gemiddeld €170 uit, op jaarbasis is dat €2.040 (op 2 jaar tijd is dat een stijging van 30%)
  • 89% van de kopers is loyaal, en koopt regelmatig
  • Hotels, reizen en boeken blijven stabiel
  • Schoonheidsproducten zitten in de lift
  • Digitale muziek en CD’s verliezen marktaandeel
  • Voeding is de meest recurrente aankoop
  • Grote e-tailers (zoals Zalando) zetten de toon, maar Belgische winkeliers (zoals ZEB, Schoenen Torfs of Bel&Bo) investeren steeds meer in e-commerce
  • Het gebruik van kredietkaarten neemt af, ten gunste van online bankbetalingen (Belgen hebben meer vertrouwen in thuisbankieren)
  • 50% verkiest een webwinkel uit de regio, of die ze al kennen (gevestigde naam)
  • De Belgische consument maakt gretig gebruik van de terugzendgarantie
  • De grootste groep zijn mannen uit Vlaamse gezinnen met hogere inkomens

Het lijkt er dus steeds meer op dat de brede consumentenmassa e-commerce in de armen heeft gesloten, en vertrouwen heeft in online kopen. Belangrijke les uit dit onderzoek is wel dat prijs hét criterium is geworden om online te kopen. En in een digitale omgeving is het ook nog eens bijzonder gemakkelijk om prijzen te vergelijken. Zullen in de toekomst de bricks (fysieke winkel) dan toch staan voor ‘service’, en de clicks (de online winkels) voor de laagste prijs?

Lees ook: Nieuwe wetgeving voor e-commerce in België (2014)

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel, Internet.