Een beveiligde website wordt stilaan een must

24-08-2017

Dit jaar schakelen Google (Chrome) en andere belangrijke internetbrowsers als Mozilla en Firefox een versnelling hoger op vlak van internetbeveiliging. Ze gaan websitebezoekers waarschuwen wanneer ze op een niet-beveiligde website formulieren invullen of op een andere manier hun data afgeven. Dat is zeer belangrijk voor de Vlaamse KMO want de meerderheid van de websites is hier nog niet beveiligd.

Hoe herken je een beveiligde website?

Eenvoudig: een beveiligde website herken je bovenaan in het browserveld aan de https-vermelding voor de domeinnaam en de status ‘Veilig’ met het groene slotje.

 

HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure. Op https-websites worden je persoonlijke gegevens bij het ingeven versleuteld, zodat ze enkel door je eigen computer en de website waarop je de gegevens ingeeft gelezen kunnen worden. Een dergelijke beveiliging wordt een quasi verplichting wanneer jouw website data van bezoekers verwerkt via een contactformulier, een invulformulier, een inlog-veld of e-commerce pagina’s.

Is https-beveiliging verplicht?

Neen, nog niet. Maar wacht er niet mee. Internetsecurity en -privacy worden steeds belangrijker en het grote publiek is er steeds meer gevoelig voor dankzij de vele persaandacht. Een beveiligde website bewijst dat jij veiligheid en privacy belangrijk vindt en ze zal biedt meer vertrouwen van bezoekers. Ten tweede zal Google je website hoger ranken omdat die ‘veilig’ is. Ten derde vermijd je waarschuwingen van browsers op een niet-beveiligde website. Sinds januari 2017 geeft Google Chrome niet-beveiligde websites zonder verpinken een ‘niet veilig’ label en waarschuwt ze bezoekers wanneer die hun gegevens via een formulier willen invullen, als ze willen inloggen of als ze betalingsgegevens achterlaten.

Omdat Google momenteel een grootschalige mailcampagne is gestart worden webdesigners zo goed als verplicht om elke nieuwe site meteen te beveiligen.  

Hoe kan ik mijn website beveiligen?

Simpel: vraag je webbouwer dat hij een SSL-certificaat aanvraagt en vervolgens installeert op de webserver. Als specialist weet hij ook dat er nadien nog enkele noodzakelijke aanpassingen aan je website moeten gebeuren zoals het instellen van een redirect naar je ‘oude’ website (want Google ziet pagina’s op de http://www.domein.be als verschillend van pagina’s op https://www.domein.be).

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet.