Een winkeldeur hoeft niet open te staan (en bespaart 39% energie)

29-01-2018

Recent trok een bijzonder onderzoeksresultaat mijn aandacht. Eandis een Stadslab2050 kwamen tot de conclusie dat retailers hun winkeldeur met een gerust hart gesloten mogen laten. De stelling ‘klantvriendelijkheid primeert boven energiezuinigheid’ gaat dus niet langer op. Zeker op koude, killige, gure of regenachtige dagen kan dit onderzoeksresultaat een hart onder de riem zijn voor wie liever met de deur dicht werkt.

Shoppers laten zich dus helemaal niet tegenhouden door een gesloten deur. Het onderzoek werd uitgevoerd via een wetenschappelijk experiment aan de hand van 10.000 registraties van klanten (door infrarood tellers in de winkel) en meer dan 1,4 miljoen registraties van passanten door doelgerichte straatcamera’s. Het onderzoek duurde 10 weken: vijf in de lente en vijf in de herfst.

Uitgangspunt van het onderzoek was: hoe kan je de winkeldeur toch dicht laten (energiebesparing) zonder het verkoopcijfer negatief beïnvloeden? Cruciaal in het positieve resultaat zijn de zogenaamde ‘nudges’. Dat zijn kleine duwtjes die shoppers toch over de drempel moeten trekken wanneer de deur dicht is. Het onderzoek beveelt alvast volgende duwtjes aan:

  • meer licht binnen zou aantrekkelijker maken
  • een lichtbak met ‘snuister vrij rond’ zou je meer zin geven om te snuisteren
  • een uitnodigende poster met ‘feel free’ zou je minder geremd laten binnenstappen

In gewone ondernemerstaal: geef via voldoende verlichting aan dat de winkel open is en afficheer werkwoorden die de shopper ‘doet doen’. Net zoals een website via buttons en banjers de koopactiviteit omhoogt jaagt.

Geschreven door Peter Desmyttere in Klantenbelevenis.