Hoeveel kost een nieuw logo?

22-05-2013

De vraag past in het rijtje: hoeveel kost een website, hoeveel kost een auto, hoeveel kost een huis? Er is niet zomaar een prijs op te plakken voor je weet wat er allemaal verwacht wordt. Want een nieuwe Ferrari heeft een ander prijskaartje dan een derdehands Volkswagen Golf.

Omdat wij bedrijven helpen bij een herpositionering (met naamsverandering of opsplitsing van activiteit) of start-ups begeleiden bij hun doorstart, krijgen wij ook de vraag hoeveel een logo mag kosten en wie dat best voor hen gaat uitvoeren. Daar hebben we geen pasklaar antwoord op.

Er wordt soms lacherig gedaan over de directeur die aan zijn dochter of neefje die goed overweg kan met computers vraagt om een logo te ontwerpen, maar het is vaak de realiteit. Aan een logo kan je niet zien hoeveel tijd erin is gekropen om het te bedenken en uit te werken. Logisch ook, want een logo moet een brandmerk op je netvlies achterlaten, door het idee, de vormen of de kleurencombinatie.

De perfecte match

We stimuleren om een partij te vinden die past bij de cultuur en de grootte van het  bedrijf. Zo moet je als startende zelfstandige niet bij een duur reclamebureau terecht en als bedrijf met een zekere reputatie liggen je verwachtingen inmiddels hoger dan dat een pas afgestudeerd ontwerper je kan bieden.

Bovendien moet je verder denken en het logo-ontwerp zien in zijn geheel, in een volledige huisstijl. De ontwerper moet vanuit het logo ook visitekaartjes, briefpapier, een bedrijfsfolder, autobelettering en zelfs een website ontwerpen. Kan jouw ontwerper die visie doortrekken?

Wat met logowedstrijden?

Vooral openbare instellingen en vzw’s durven al eens een logowedstrijd te organiseren. Het voordeel? Een vaste (meestal lagere) prijs en de bonus van de free publicity, zowel bij bekendmaking van de wedstrijd als bij de aanduiding van de winnaar. Wist je ook dat er ook online ontwerpwedstrijden bestaan? Crowdsourcing voor logo-ontwerp, heet het dan. Brandsupply is er een voorbeeld van. 99designs ook.

Brandsupply

Het nadeel van zo’n logowedstrijd lijkt mij dat je vooral onervaren ontwerpers aantrekt die op korte tijd een ideetje uitwerken. Veel ruimte voor een briefing en het opsnuiven van cultuur, het enthousiast worden over de visie van een bedrijf of het uitwerken van heel specifieke toepassingen zijn er niet bij. Als je een aantal van die wedstrijden bekijkt, zijn er altijd maar een paar die er bovenuit steken. De meerderheid is behoorlijk amateuristisch.

No cure, no pay

Het wringt ook wat als je weet dat bijna alle ontwerpers eigenlijk voor niets aan het werken zijn. Dat is natuurlijk de consequentie van een wedstrijd: ‘You win soms, you lose soms.’ Maar zoveel valt met die online wedstrijden toch ook niet te vangen. Als professioneel ontwerper kan je toch een paar uur bezig zijn met het uitwerken van enkele ideeën. Als je er dan op het einde (misschien!) € 200 of € 300 aan overhoudt, had je beter je tijd aan iets anders gespendeerd. Aan eigen, betalende klanten, bijvoorbeeld.

Veel van die online wedstrijden hebben ook een no cure, no pay-garantie, waardoor je niet hoeft te betalen als je uit alle inzendingen geen winnaar kan selecteren. Als je wat rondsurft op zoek naar ervaringen met online logowedstrijden, lees je dat ontwerpers ontmoedigd geraken door opdrachtgevers die eerst enthousiast lijken over een ontwerp, maar er dan toch niet verder in gaan. Of nog erger, met het idee aan de haal gaan en het zelf (laten) uitwerken.

Maar het blijft wel aantrekkelijk om als opdrachtgever het pad van de online ontwerpwedstrijd te bewandelen. Voor een laag bedrag krijg je heel veel verschillende voorstellen. En zit er echt niets bij, hoef je niets te betalen. Kan je nog altijd naar een ontwerper of bureau stappen…

The floor is yours! Heb jij ervaringen met een logowedstrijd, als klant of als designer? Of ken je goede logo-ontwerpers die je aan de lezers van deze marketingblog wil laten kennen? Laat het na bij de reacties.

Geschreven door Michiel Destoop in Businessmodel, Reclame.