Illegale Facebook-wedstrijden

12-04-2013

Vind ons leuk en win!!!

“Grrrrr. Opnieuw zo’n wedstrijd op Facebook om iets leuk te vinden.” Geen enkele Facebook-gebruiker ontsnapt eraan. Iedereen doet het. Maar is dat ook de weg die u zelf moet bewandelen in uw Facebook-strategie?

Niet ieder bedrijf moet natuurlijk op Facebook, maar in veel sectoren is het wel aan te raden om er als bedrijf actief te communiceren. En dan rijst de vraag: “hoe verhoog ik het aantal fans snel en gemakkelijk?”

Foute vraag: niet het aantal fans is belangrijk, maar wel de relatie die u opbouwt met uw doelgroepen via Facebook. Fans die u alleen maar volgen omwille van de leuke prijs die ze kunnen winnen, bent u liever kwijt dan rijk.

Waarom dan?

  • U krijgt een vals gevoel van bereik. Bijlange niet iedereen van uw 2000 fans is geïnteresseerd in uw berichten.
  • U beïnvloedt uw EdgeRank negatief. Facebook bepaalt met een algoritme, de “EdgeRank”, welke berichten in wiens tijdslijn getoond worden. Als u vaak berichten plaatst zonder interactie (vind-ik-leuk, commentaar, doorklikken, delen, …), dan worden uw berichten aan steeds minder fans getoond.
  • Deelnemers aan wedstrijden hebben geen koopintentie en zijn ook weer snel weg zodra de wedstrijd afgelopen is.

Leuke Facebook-wedstrijden vind ik leuk

Betekent dat dan dat er geen wedstrijden georganiseerd moeten worden op Facebook? Zeker niet, want het amusementsgehalte van zowel Facebook als wedstrijden is groot. Een geslaagde wedstrijd verhoogt de betrokkenheid van uw klanten met uw merk (en omgekeerd) en het verhoogt de visibiliteit van uw bedrijf in het sociaal netwerk van de deelnemers.

Toch een Facebook-wedstrijd dus. “Kan ik dan eenvoudigweg een leuke afbeelding op mijn Facebook zetten dat deelnemers moeten delen en leuk vinden, en dan kies ik er ‘at random’ wel een winnaar uit. Lekker makkelijk.” Facebook én de Belgische wetgeving denken er anders over.

De spelregels van een Facebook-wedstrijd

  • prijs niet zomaar weggeven of verloten (zie ook de Belgische wetgeving op tombola’s)
  • geen standaardfuncties van Facebook laten gebruiken (leuk vinden, reageren, taggen, posten van bericht of foto, inchecken, antwoorden op poll …)
  • wedstrijd beperken voor Facebook-leden
  • Facebookfuncties niet gebruiken om winnaars te contacteren

Deze regels zorgen ervoor dat u voor een Facebook-wedstrijd een Facebook-applicatie  moet laten maken of gebruiken. Zo ben ik voor een klant uitgekomen bij Woobox die me de nodige functionaliteit bood en ook inzetbaar was voor een beperkt budget. Om alles goed in te stellen en uit te testen, ben ik er toch wel een tijdje mee zoet geweest. De app biedt me ook bijkomende mogelijkheden en statistieken om de wedstrijd succesvol te maken. Vind ik leuk.

Maar als ik dan denk aan de tijd die ik eraan heb moeten spenderen, kende ik de Facebook-regels en Belgische wetgeving liever niet. Want dan had ik gewoon een leuke afbeelding kunnen laten delen…

Geschreven door Michiel Destoop in Internet.