Laat mij met rust!

27-11-2013

Mensen krijgen het gevoel dat ze overspoeld worden met reclame. De brievenbus puilt uit, de mailbox doet overuren, in tijdschriften en kranten is het zoeken naar artikels en op radio & tv worden we ook gebrainwasht met reclameboodschappen. Zelfs een YouTube-filmpje bekijken kan haast niet meer zonder minstens enkele seconden reclame in de strot geduwd te krijgen. Genoeg!

Blijf van mijn brievenbus!

De Robinsonlijst bestaat al vele jaren. Het is een lijst van personen die geen gepersonaliseerde reclameboodschappen wensen te ontvangen. In België is de Robinsonlijst een initiatief van het Belgian Direct Marketing Assocation (BDMA) dat ook instaat voor het beheer van deze lijst.

De ongeveer 450 bedrijven die lid zijn van de BDMA verbinden zich ertoe om alle personen die zijn ingeschreven op de Robinsonlijsten te schrappen uit hun direct marketing-lijsten. Bent u geen lid van de BDMA, dan bent u niet verplicht om die lijst te gebruiken, maar het kan wel.

Ook de stickers die op brievenbussen oproepen om geen ongeadresseerd reclamedrukwerk af te leveren vinden gretig aftrek.

Bel me niet meer!

Toegegeven, ik had nog nooit van de bel-me-niet-meer-lijst gehoord. Nochtans zijn bedrijven sedert augustus 2012 wettelijk verplicht om er gehoor aan te geven. Op een jaar tijd hebben zich al meer dan 150.000 mensen aangemeld op de website www.bel-me-niet.meer.be om geen ongewenste reclame meer te ontvangen via telefoon, ook al zijn ze klanten. Wie zich niet aanpast aan de regelgeving kan een boete worden opgelegd die kan oplopen tot 25.000 euro. Download de lijst.

Stop met uw mails!

Ook wat e-mailings betreft moet een bedrijf zich aan een aantal regels houden. U moet steeds een uitschrijfmogelijkheid bieden die u binnen een redelijke termijn dient na te leven. Er geldt zelfs een opt-in-verplichting. De ontvangers van uw e-mailings moeten op voorhand aangeven dat ze uw e-mailcommunicatie willen ontvangen. Uitzonderingen op die opt-in-wetgeving zijn onder andere uw bestaande klanten.

Reclamebanners, uit mijn ogen!

Zelf gebruik ik de browserextensie AdBlock om tijdens het surfen zo min mogelijk afgeleid te worden door reclamebanners. Ik begrijp dat ze tot het verdienmodel behoren van veel sites, maar toch zie ik ze liever niet dan wel.

Piet, wat hebben we geleerd vandaag?

De consument krijgt steeds meer het heft in eigen handen en neemt het ook. Reclame wordt geband en bedrijven moeten die wensen opvolgen. Is het niet omdat er hen boetes te wachten staan, dan is het wel uit respect voor de vrije keuze van een potentiële klant.

En dus moet de marketeer of ondernemer origineler uit de hoek komen. Hij moet het vertrouwen zien te winnen door te informeren, te inspireren en te entertainen. Een mooie uitdaging.

Geschreven door Michiel Destoop in Reclame.