Legt Facebook een bommetje onder de bedrijfspagina?

31-10-2017

Facebook-gebruikers in Slovakije, Servië en Sri Lanka zijn momenteel de basis voor een experiment van Facebook. Zij krijgen op hun tijdlijn geen organische updates van bedrijven (de zogenaamde Pagina's) meer te zien. Deze updates zijn er nog wel, maar ze staan op een andere plek in Facebook. Als u dus als ondernemer of marketeer updates op uw bedrijfspagina plaatst in deze landen, dan krijgen uw fans deze updates niet meer te zien. Tenzij ... u ervoor betaalt. 

Dit is een vrij ingrijpend experiment, zeker als het doorgang vindt in meerdere landen of later definitief uitgerold wordt. Het betekent niets meer of minder dan het einde van de gratis updates voor bedrijven of merken. Elke update zal dan betalend worden. Niet-betalende updates plaatsen kan nog wel, maar ze komen terecht in een minder prominente of zichtbare tijdslijn. Met andere woorden: ze worden in een vergeethoek gezet. Facebook gaf deze plaats de naam 'Ontdekkingsplek' mee. Hier zouden dan tevens aanbevelingen voor Pagina's komen die aansluiten bij je surfgedrag.

Voor bedrijven die teren op Facebook-communicatie is de uitkomst van dit experiment zeer belangrijk. Zij riskeren immers om fikse(re) budgetten te moeten uittrekken als ze hetzelfde bereik willen aanhouden. Doen ze dat niet, dan zouden volgens eerste uitkomsten uit de testlanden zo'n 80% van hun bereik verliezen.

Volgens sommigen zal het bij wat spierballengerol blijven. Maar het drukt onze neus toch maar weer op het feit wat een almacht deze Amerikaanse platformen hebben bereikt.

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet.