Managementprofessoren pleiten voor eenvoud in marketing

22-10-2012

Marketingstrategie is een kwestie van complexe theorieën... denkt iedereen. Maar uit onderzoek van Amerikaanse managementprofessoren blijkt nu dat eenvoudige regels het kloppend hart vormen van elke strategie.

Bij Desmyttere Marketingadvies lopen eenvoudige regels als een rode draad door onze dienstverlening. Wij zijn er rotsvast van overtuigd dat complexe knopen alleen maar kunnen ontward worden via eenvoudige regels en modellen. Maar dat is sneller gezegd dan gedaan. Niets is immers moeilijker dan de zaken eenvoudig maken.

Wij vatten de kernpunten uit het onderzoek even voor u samen:

Leg de focus op één of twee kritieke elementen

Een brede ambitie hebben is goed, focussen op dat ene knelpunt is beter. Op de weg naar het behalen van bedrijfsdoelstellingen, liggen vele kleine beslissingen die moeten genomen worden. Kom los van het geheel, en neem elk prioritair klein probleem grondig aan.

Feiten zijn betrouwbaarder dan meningen

Denk aan de toekomst, maar leer uit het verleden van uw onderneming. En daarbij zijn cijfers en feiten vaak betrouwbaarder dan meningen van mensen. Analyseer en vergelijk daarom grondig elke strategische gebeurtenis binnen uw bedrijf.

Laat de gebruikers zelf hun regels opstellen

Meestal is het de ondernemer of het management die de regels vastlegt. Soms dienen ze als strategische leidraad, veel meer hebben ze een controlefunctie. Als uw mensen mogen meebeslissen over strategische veranderingen in het bedrijf, zijn ze meer betrokken en worden ze ook beter toegepast.

Maak duidelijke en concrete regels

Strategische regels en procedures die werken, zijn in de eerste plaats duidelijk en gemakkelijk begrijpbaar voor iedereen in het bedrijf. Aan de basis ligt wel een doorgedreven analyse, maar waarom moet die dan vertaald worden in complexe uitvoering die bol staat van de moeilijke woorden?

Zorg dat regels aangepast kunnen worden

In deze dynamische tijden is de markt in een constante beweging, net zoals uw onderneming. De vastgelegde strategische regels moeten dan ook mee kunnen evolueren. Om de discussie levendig te houden, beperkt u daarom best het aantal toe te passen strategieën, en maakt u ze flexibel. Bouw wel vaste controlemomenten in, zodat er stimulansen zijn om te evalueren, bij te leren en bij te sturen.

En u? Bent u ook overtuigd van de kracht van eenvoud in management of marketing?

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel, Klantenbelevenis.