Nostalgie in marketing: het werkt

11-02-2016

Het nieuwe seizoen van het populaire avonturenprogramma ‘De Mol’ kluistert terug een miljoen mensen aan hun TV. Er werd door heel wat mensen reikhalzend naar uit gekeken, en na de start barstte de animo rond het programma in diverse media weer los alsof het nooit weg is geweest.

De liefde voor oude series is te vergelijken met de aandacht die uitgaat naar vintage series en producten (denk maar aan de revival van retro fietsen, vintage mode en vinyl platen). De link tussen beide heet ‘nostalgie’. Het doet me denken aan een onderzoek (http://psp.sagepub.com/content/39/11/1484.full.pdf+html) van Tilburg University waaruit blijkt dat nostalgie ons optimistisch stemt en zelfvertrouwen geeft. Het zou dus wel eens een niet te onderschatten marketinginstrument kunnen zijn.

Het bekijken van oude series, of het kopen van vintage producten doet ons niet stilstaan bij het verleden. Integendeel, het doet ons met veel vertrouwen naar de toekomst kijken, is een opmerkelijk besluit uit het onderzoek. Dat is opmerkelijk, omdat nostalgie vaak in de hoek van heimwee wordt gedrukt. Dat klopt niet volgens het onderzoek, omdat heimwee per definitie negatieve emoties opwekt. Nostalgie zorgt net voor het tegenovergestelde effect.

Kijken naar Mad Men en de nieuwe Star Wars, een concert meepikken van Leonard Cohen of Bob Dylan, verlangen naar de nieuwe release van Top Gun, vergeelde foto’s maken op Instagram, uw kinderen Lego cadeau doen, …: het maakt u gelukkig. Wees dus niet verwonderd wanneer u in sombere tijden overal vintage mode en -design ziet opduiken.

Nostalgie is big business geworden. Omdat slimme ondernemers en marketeers beseffen dat ze een gevoelige snaar bij mensen raken, en inspelen op de behoefte naar meer zelfvertrouwen en geluk.

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.