Wat is het voordeel van inhaakadvertenties of top topicals?

27-03-2012

Een inhaakadvertentie of ‘top topical’ is een advertentie die geïnspireerd is op een actuele gebeurtenis. Het creatief proces ervan is boeiend en uitdagend, omdat we een combinatie maken tussen een opmerkelijke actualiteit en de commerciële boodschap die we willen delen met onze doelgroep. Een ‘inhaker’ biedt echter heel wat voordelen:

  • als adverteerder kunnen we kort op de bal te spelen
  • we kunnen onze boodschap op een pertinente, originele en sympathieke manier overbrengen
  • mediabedrijven bieden meestal kortingen voor inhaakadvertenties die schommelen tussen 25% en 50%
  • er bestaan heuse awards en wedstijden die de beste inhaakadvertenties bekronen (in België gebeurt dat tijdens de uitreiking van de Top Topicals®-Awards)
  • doordat we creatief inspelen op een actueel onderwerp heeft de advertentie meer stopkracht, en weet ze extra aandacht op zich te vestigen
  • leuke, creatieve inhakers worden op sociale media graag gedeeld en hebben een groter viraal potentieel in zich
  • snel reageren op nieuws (met goede aanvullingen) is een goede manier om bij een journalist of blogger onder de aandacht te komen
  • je kan je bedrijf of jezelf als expert opwerpen (bijvoorbeeld: een computervirus zaait paniek, en jouw bedrijf adverteert met een reactie op het nieuws)
  • in digitale media kunnen we sneller adverteren, en als het ware naast een nieuwsartikel  adverteren (in print media hebben we daar minder vat op)

 

De inhaakadvertentie heeft volgens mij een mooie toekomst voor zich. Alleen al door het feit dat bedrijven en merken content nodig hebben voor op hun social media kanalen. Omdat dat niet altijd uit het bedrijf hoeft te komen, is leren inspelen op de actualiteit een goed alternatief.

Enkele voorbeelden van leuke inhaakadvertenties.

J&B's: Jingle Bells

Top topical: Maredsous (Allerheiligen)

Top topical: Douwe Egberts (staking)

Top topical: Post-it (huwelijk William & Kate)

Of wat dacht u van deze advertentie van een vertragende spray die 5 dagen nà Valentijn verscheen?

Top topical Pjur

Geschreven door Peter Desmyttere in Reclame.