Wat is het verschil tussen communicatie, marketing en reclame?

23-11-2008

De termen communicatie, marketing en communicatie worden te pas en te onpas verkeerd gebruikt.

Zo stoor ik mij al jaren aan het feit dat reclame en marketing in hetzelfde vak gestopt worden. Of krijg ik maagpijn als ze reclamejongens ‘communicatiespecialisten’ noemen.

Nochtans is het verschil simpel uit te leggen:

  • Communicatie is het koepelbegrip waar alle drie de termen onder vallen. Reclame en marketing zijn vormen van communicatie. Maar ... de manier waarop u zich kleedt op een event of op klantenbezoek zijn ook communicatie. Zelfs de manier waarop u spreekt of lacht. Ook lichaamstaal is communicatie.
  • Marketing is de verzamelnaam voor de manier waarop u met uw markt communiceert, waarmee u uw boodschap, product, dienst, onderneming of project in de markt zet. Onder marketing vallen uw marketingstrategie en uw marketingacties (waaronder reclame).
  • Reclame is de nauwste communicatievorm van de drie. Reclame is ook de ‘dwingendste’ van de drie, of de meest opdringerige. Het is het soort communicatie waarvan zenders ‘eisen’ dat u ze ziet.


Misschien is dit kort door de bocht. Maar moeilijke dingen laten zich vaak het best op een korte, eenvoudige manier uitleggen.

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel, Reclame.