Wat is het verschil tussen een consultant en een coach?

18-08-2008

Lastige vraag, vind ik. Af en toe stellen klanten mij ze, en telkens ben ik maar half tevreden met mijn uitleg. Daarom heb ik wat research gedaan. Gegoogled, en wat collega’s gebeld. Om vast te stellen dat zij ... het verschil eigenlijk ook nooit goed kunnen uitleggen.

Ik probeer toch een steekhoudend antwoord te formuleren. Eerst en vooral: volgens mij is het verschil tussen een business consultant (of adviseur) en een business coach niet zo groot. Coaching is een co-creatief proces, en consulting is dat ook. Een goede consultant adviseert en helpt zijn klanten bij het juist formuleren van vragen en antwoorden.

Hoewel klanten vaak denken dat een marketing coach de beslissingen voor hen kan nemen. Zo werkt het niet. Wij leveren advies, gebaseerd op jarenlange ervaring, opleiding, research, emotionele intelligentie en buikgevoel. Het belang van die laatste twee neemt trouwens toe omdat marketing meer kunst dan wetenschap wordt. Coaching of consulting is er op gericht een klant in staat te stellen zijn eigen beslissingen gefundeerder te nemen, om het risico op verkeerde beslissingen zo laag mogelijk te leggen.

Zoekt u een coach of een consultant? Dan raad ik u aan om iemand te zoeken die de beide combineert. Die adviezen scherp durft stellen, omdat klanten de afgrond vaak niet (willen) zien. Maar vooral iemand die coacht, die dichtbij u, die naast u komt staan. Die u beter maakt. Die zorgt dat u oplossingen blijft zien, ook als de ‘adviseur’ vertrokken is. Dat is de reden waarom ik meer houd van het woord ‘coach’ dan van ‘consultant.

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel.