Wat is het verschil tussen een marketingbureau, een reclamebureau en een grafisch bureau?

04-10-2008

Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van mijn positie (of positionering) ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening.

Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een marketingbureau, reclamebureau of grafisch bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van elkaar niet altijd duidelijk maakt.

Een antwoord op de volgende vraag kan u al een eind op weg helpen: “Zoekt u een architect, een coördinator of een aannemer voor uw nieuwe project of campagne?”. Binnen de brede marketingdienstverlening kunnen we perfect dezelfde redenering als in de bouwsector doortrekken.

Het marketingbureau (zoals Desmyttere Marketingadvies) is uw architect. Het geeft strategisch advies en tekent mee het plan voor de toekomst uit. Het marketingbureau specialiseert zich in het verlenen van marketingadvies en beperkt zich hierbij niet alleen tot reclame, maar bestrijkt een speelveld dat reikt over marketingstrategie, digitale media, netwerking, klantenservice én reclame. Het commercialiseert haar advies ook. U betaalt dus voor adviesverlening, het schrijven van een marketingplan of het uitvoeren van een marketingaudit. U vindt er geen art directors, account managers of grafische ontwerpers. Maar, zoals ook architecten een volledig bouwproject kunnen coördineren en afleveren, kan het marketingbureau uw communicatiecampagne sturen en vorm geven. Het doet dan beroep op gespecialiseerde bedrijven voor de uitvoering, maar volgt deze uitvoering nauwgezet op. Als klant of bouwheer hebt u dan één aanspreekpunt.

Het grafisch bureau levert grafisch ontwerp van hoge kwaliteit, voor kleine of grote projecten. U vindt er vooral grafische ontwerpers. Hun advies is zeer gespecialiseerd op vlak van materiaalkeuze, kleuren, logo, huisstijl, gebruik van beelden ... Omdat grafisch ontwerp zeer breed kan gaan, van een naamkaartje over een bedrijfsbrochure tot de lay-out van websites, zal een grafisch bureau — vanuit haar ervaring — ook heel wat advies kunnen geven. U krijgt dit advies als toegevoegde waarde, u betaalt er niet speciaal voor. Goede grafische bureaus gebruiken advies vaak als onderscheidend voordeel tegenover concurrenten (ze doen meer dan alleen louter uitvoeren). Een grafisch bureau is een uitstekende keuze als uw behoefte zeer gericht is (bv. ik wil een folder of een nieuw logo laten maken).

Het reclamebureau specialiseert zich in het vertalen van uw verhaal in een reclamecampagne. Het brengt dit verhaal in media via advertenties, affichage en reclamespots op radio of TV. In reclamebureaus vindt u de echte ‘creatieven’, art directors genaamd, die een product- of bedrijfsverhaal of een bijzondere creatieve manier kunnen verpakken. Reclamebureaus zijn specialisten in ... reclame, en besteden helaas weinig of geen aandacht aan andere pijlers binnen de marketingmix. Op vlak van bv. online marketing is het vaak slecht gesteld bij de reclamebureaus. Vanuit hun historiek zijn ze gewoon om een verhaal op een creatieve manier uit te schreeuwen via media, en beheersen ze de moderne conversatiemarketing nauwelijks. Omdat reclame veel budget vergt, werken reclamebureaus het liefst voor grotere bedrijven.

Naast de echte nichespelers (zoals webbouwers of copywriters) zijn het vooral de grafische bureaus en de marketingbureaus die in de toekomst het best zullen inspelen op de marketingbehoeften van ondernemers.

Moet u binnen uw project vooral aandacht besteden aan het maken van de juiste strategische keuzes en ligt bij de uitvoering de klemtoon op project management, ga dan te rade bij een marketingbureau. Zoekt u een uitvoerende specialist voor een concrete opdracht die u ook kan adviseren, dan ben u bij een grafisch bureau aan het juiste adres.

Zie ook de pagina Reclamebureau of marketingbureau?

Geschreven door Peter Desmyttere in Businessmodel, Internet, PR & networking, Reclame, Klantenbelevenis.