Werken op maat van de klant zorgt voor meer engagement

02-11-2012

Klanten en medewerkers worden steeds vaker actief uitgenodigd om mee te denken over oplossingen, verbeteringen en veranderingen aan producten of diensten. 
Het strategisch inzetten van klanteninput als basis voor het uitdenken van een nieuw product of verbetering van een bestaand product zorgt daarbij voor meer engagement van uw klanten.

Bij Villy Custom, een fietsenbouwer uit Dallas, willen ze fietsen maken waarvan iedereen het "WOW"- gevoel krijgt.  Niet alleen unieke kleuren creëren, maar een fiets die zelfs licht reflecteert en gloeit. Met behulp van de input van hun klanten kunnen ze nooit eerder vertoonde fietsen bouwen. Daarom doen ze massaal oproep naar hun klanten om dit te verwezenlijken.

In de toekomst wil Villy Custom aan de klant de mogelijkheid bieden om zowel de kleur en de stijl te kiezen zodat de klanten hun eigen "DREAM" fiets kunnen creëren. De fiets wordt zo meer dan alleen een fiets, het wordt een persoonlijke uitdrukking van jezelf.

Door gebruik te maken van de fietsbouwer op de website van Villy Custom, kunnen meer dan een miljard fietsen gemaakt worden waarvan niet één dezelfde is.

In Amerika kan alles, hoor ik u denken, maar we moeten zelfs zo ver niet gaan. Ook bij ons vinden we een gelijkaardig voorbeeld van een ondernemer die werkt op maat van zijn klant.

Retrofietsenproducent Achielle heeft als motto: wij maken geen fietsen, wij maken jouw fiets. Het bedrijf uit het West-Vlaamse Pittem kiest niet voor de eenvoudigste oplossing maar bouwt de frames stuk voor stuk zelf op maat van de klant en dat bleek voor hen ook een gat in de markt te zijn.

Designers uit de modewereld spelen handig in op deze trend. Recent is het Amerikaanse Makeably van start gegaan, een nieuwe marktplaats voor op maat gemaakt design. Mogelijke kopers kunnen door categorieën bladeren zoals kleding en schoenen, speelgoed, huishoudelijke artikelen en meer. Als ze iets interessants vinden, kunnen ze online contact opnemen met de ontwerper en zo verzoeken insturen om het design naar persoonlijke smaak aan te passen.

Omdat het steeds gemakkelijker wordt voor consumenten om via internet overal ter wereld producten te kopen, wordt het daarnaast moeilijker om net datgene te vinden dat aansluit bij hun persoonlijke behoeftes.

Makeably heeft een mooi filmpje gemaakt over het zoeken naar dat ene perfecte geschenk met een persoonlijke touch.

 

Geschreven door Mieke Braem in Klantenbelevenis, Ondernemerschap.