Werkt verplichte reclame?

29-04-2019

Adblockers zijn al enige tijd erg populair bij gebruikers van Facebook. Ze zorgen ervoor dat de gebruiker veel (storende) advertenties niet te zien krijgt. Facebook bestempelt zo’n tools als bedreigende “antireclamebedrijven” en beschouwt ze als een rem op de noodzakelijke financiering van het sociale medium en zijn gratis diensten. Daarom heeft het bedrijf, sinds kort, een plan om de adblockers te deactiveren en een nieuwe software te ontwikkelen om de gebruiker nog meer in staat te stellen de reclame te ‘personaliseren’, door te beheren wat iemand wel of niet wil zien. Ze blokkeren de adblockers, op hun beurt, door het onmogelijk te maken voor de software om te zien of de inhoud van een bericht reclame is of niet.

Vorig jaar kon je op onze website een artikel lezen over de opgang van zo’n extensies die advertenties blokkeerden. Het is nog steeds een populair fenomeen (zo’n 21% van de internetters gebruikt ze), maar het aantal gebruikers is wel representatief gedaald. De software is vaak onbetrouwbaar, want bij bepaalde websites blokkeren ze niet alleen advertenties, maar ook inhoud die voor de gebruiker belangrijk kan zijn. Naast het feit dat veel gebruikers weinig vertrouwen hebben in zo’n dubieuze software, ‘vergeten’ veel mensen het gewoon te gebruiken. Volgens een studie van YouGov, gebruikt 20% van de mensen die een adblocker gedownload heeft, de software niet meer.

What’s in it for me?

Het is niet de eerste keer dat we het fenomeen van verplichte reclame zien in sociale media. Een ander voorbeeld is YouTube, die het al langer onmogelijk maakt reclames over te slaan. Daar wordt de gebruiker verplicht een filmpje van zes seconden te bekijken, tot ergernis van velen. Maar het werkt. Een onderzoek in opdracht van Google eerder dit jaar bewees dat reclame en advertenties op YouTube tot 80 procent effectiever zijn dan op televisie, wat ook leidde tot een stijging van maar liefst 20 procent in online reclameomzet, volgens brancheorganisatie IAB (Internet Advertising Bureau).

Is (verplichte) mobile advertising dan een interessante investering? Het is alvast een feit dat het continu aan belang wint. Het aantal smartphone-gebruikers heeft bijna de kaap van twee miljard (!) overschreden, en lineair tv-kijken verliest terrein op videoapps, zoals Netflix of YouTube. Adverteren via televisie of in de lokale krant zou dus veel minder rendabel zijn dan mobile advertising, zoals onderstaande grafiek ook aantoont.

Consumenten grijpen naar hun smartphone, eerder dan naar een catalogus van het nieuwe seizoen of de papieren krant van vandaag. Facebook of Twitter worden al langer dan vandaag aanzien als een grote vijver vol met potentiële klanten.

Maar laat je niet vangen. Veel gebruikers zien advertenties nog steeds als een erg storende factor, wat ook wordt bewezen door het feit dat 21% van de mensen een adblocker geïnstalleerd hebben. Mensen voelen zich gebrainwasht, of klagen over het feit dat ze reclame ongevraagd in hun strot geduwd krijgen.

Meer over dit onderwerp lees je in ons artikel ‘Laat mij met rust’.

Geschreven door Peter Desmyttere in Reclame.