Zo begin je vandaag al met GDPR

31-10-2017

De nervositeit rond de GDPR-wetgeving stijgt. Er zijn momenteel per week meer info-avonden rond het onderwerp dan er voetbalwedstrijden zijn en de eerste GDPR-consultants zijn aan de slag gegaan. Voor wie niet bij de pakken wil blijven zitten heb ik 2 concrete voorbeelden hoe je vandaag al werk kunt maken van GDPR. 

Het basisidee achter GDPR is eenvoudig: het is de ontvanger van je mailings die zelf het initiatief moet nemen om zich op je communicatie te abonneren. En je moet het initiatief tastbaar en zichtbaar maken. Jij als marketeer of ondernemer mag niet meer zelf beslissen of je personen al of niet gaat mailen. Zonder expliciete inschrijving of goedkeuring zal dat vanaf mei 2018 verboden zijn. Wie deze regel met de voeten treed hangt een fikse boete boven het hoofd.

Wij bevelen onze klanten nu al het volgende aan: 

  • zet op de website alle automatisch aangevinkte inschrijfvelden voor e-mailings of e-nieuwsbrieven default op 'niet aangevinkt'
  • stimuleer in je bestaande e-nieuwsbrieven (bv. via een banner die linkt naar de inschrijfpagina) om zich opnieuw te registreren; verwijs hierbij uitdrukkelijk naar de komende GDPR-wetgeving
  • maak een aparte e-mailing waarin je aan de ontvanger vraagt om zijn/haar e-mail voorkeuren door te geven

Hieronder vind je voor de laatste toepassing een uitstekend voorbeeld van Nucleus.

Recent stuurden ze deze e-mail naar hun adressenbestand:

 

Deze e-mail verwees naar onderstaande webpagina:

Geschreven door Peter Desmyttere in Internet, Reclame.